Zoetermeer,
13
november
2014
|
01:00
Europe/Amsterdam

Wecyclecampagnes

Een hogere bewustwording bij consumenten en bedrijven, een netwerk van bekende en goede bereikbare inzamelpunten en concrete inzamelacties zijn de belangrijkste elementen om de inzameling van e-waste te stimuleren. Wecycle voert dan ook campagnes op verschillende niveaus: soms voor heel Nederland of juist lokaal. En voor alle Nederlanders of soms voor een specifieke doelgroep . Waar mogelijk organiseert Wecycle d acties in samenwerking met de inzamelpartners.

Voorlichting en inzamelen met consumenten en partners

De brede voorlichtingscampagnes informeren over de locaties van de inzamelpunten en het nut en de noodzaak van recyclen. Deze worden afgewisseld met inzamelacties in samenwerking met de verschillende partners van Wecycle: gemeenten, installateurs en retailers.

De belangrijkste boodschap is dat het inleveren van e-waste een gewoon onderdeel is van het dagelijks leven en bedrijfsvoering. De consumentencampagnes zijn gericht op het gezin, waar veel elektrische apparaten en spaarlampen vrijkomen. De business-to-businesscampagnes richten zich op installateurs en facilitair managers.

Voorlichting

1 miljoen Jekko’s in Nederland

In september ging het vervolg op de voorlichtingscampagne van de Jekko van start. Ruim 600 winkels van 10 bekende ketens deelden gratis de inzamelbox Jekko uit. Het doel van de voorlichtingscampagne is om eind 2014 in totaal 1 miljoen Jekko’s in de Nederlandse huishoudens te hebben verspreid. Binnen twee weken zijn er via de winkels ruim 130.000 Jekko’s verspreid. De campagne bestond uit een radiocommercial waarin de luisteraar wordt opgeroepen om de Jekko te halen bij een van de deelnemende ketens. Ook hingen er posters in bushokjes.

Beurzen

Wecycle stond dit jaar op de 50PlusBeurs in Utrecht. Hier is de stand omgetoverd tot een woonhuis waarin heel veel apparaten zichtbaar zijn. Uit onderzoek blijkt dat 50-plussers de meeste elektrische apparaten in huis hebben: gemiddeld maar liefst 102. Meer dan genoeg reden om deze doelgroep extra bewust te maken van hun gebruik en afhankelijkheid van de apparaten. Inleveren voor recycling levert behoud van grondstoffen op, zodat onze welvaart behouden blijft.

Installateurs zijn een belangrijke doelgroep voor het inleveren van energiezuinige lampen en armaturen. Om hen bewust te maken van het belang van inleveren en de gemakkelijke inzamelmiddelen die er zijn, stond Wecycle begin september op de Installatie Vakbeurs in Hardenberg.

Inzamelacties

Inleveren? Klein Klusje

Samen met ruim 950 bouwmarkten organiseerde Wecycle deze zomer een inleveractie om de inzameling van elektrisch (tuin)gereedschap en energiezuinige verlichting te stimuleren. Klanten kregen bij inlevering van een afgedankt elektrisch gereedschap, tl-buis of spaarlamp een kaartspel cadeau en maakten kans op een professionele klushulp. De actie is bekendgemaakt via een tv-commercial, een huis-aan-huisadvertentie en een poster in bushokjes. Voor de fans op Facebook is een game ontwikkeld waarbij het inleveren in de inleverbakken centraal stond. Gedurende de actie is er veel meer e-waste ingezameld dan in dezelfde maand in 2013: 65 procent meer lampen en zelfs 164 procent meer kleine elektrische apparaten zijn er via de deelnemende bouwmarkten ingezameld.

Bak in het bakkie!

Het inleveren van energiezuinige lampen is bij veel installateurs wel bekend. Nog veel terrein is er te winnen bij het inleveren van armaturen. Om installateurs bekend te maken met het belang van het inleveren van armaturen (ook wel ‘lichtbak’ genoemd), voerde Wecycle in september campagne met een radiocommercial en megamasten langs de snelweg. Daarnaast werden bestaande partners van Wecycle beloond voor hun inzet: 50 bedrijven werden verrast met een bezoekje van de Wecycle-koffiedames. Deze winnaars zijn dagelijks per drie bekendgemaakt via Twitter. Drie bedrijven hebben wegens hun goede inzamelresultaat een Gouden Bakkie Award ontvangen: CityTec vestiging Alblasserdam, Imtech Traffic & Infra uit Breda en Siberg BV uit Amsterdam.

WeselfE

Bijna eenderde van de jongeren denkt nooit na over het inleveren van elektrische apparaten of lampen. Hoog tijd voor een bewustwordingscampagne! Met posters in alle middelbare scholen werden jongeren opgeroepen om een selfie te maken met hun favoriete elektrische gadget: een WeselfE. Deze foto werd gedeeld via sociale media. Daarmee maakten ze kans op mooie prijzen.

Inzamelactie scholen

Bijna 180 scholen doen dit najaar mee met de jaarlijkse Wecycle-inzamelactie voor kleine elektrische apparaten. Tijdens deze actie zamelen leerlingen afgedankte apparaten in voor een digitale camera, een boeken set of een spellenpakket. Voor elke deelnemende school doneert Wecycle een bedrag aan Stichting Jarige Job. Deze stichting trakteert jarige kinderen wiens ouders geen geld hebben voor een feestje op een verjaardagsbox. De inzamelactie is onderdeel van het educatieve programma van Wecycle. Met de actie brengen de leerlingen de theorie over recycling direct in de praktijk.

 

Retour

Retour is een uitgave van de producenten en importeurs van elektrische apparaten en energiezuinige verlichting, verenigd in de NVMP. Hiermee houdt de NVMP u twee keer per jaar op de hoogte van belangrijke ontwikkelingen op het gebied van e-waste in Nederland en Europa. De standpunten van de producenten en importeurs over diverse onderwerpen vindt u op nvmp.nl. Hier staat ook nadere informatie over de productstichtingen die met elkaar de Vereniging NVMP vormen: Stichting Bruingoed, Stichting ICT Milieu, Stichting LightRec Nederland, Stichting Metalektro Recycling, Stichting Verwerking Centrale Ventilatoren, Stichting Verwijdering Elektrische Gereedschappen en Stichting Witgoed.