Zoetermeer,
16
september
2013
|
15:22
Europe/Amsterdam

200 nieuwe inleverpunten voor spaarlampen bij supermarkten

Wecycle maakt inleveren spaarlampen op grote schaal makkelijk

Het merendeel van de consumenten (65%) denkt minder afgedankte elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste) in de prullenbak te gooien als zij dit in de buurt kunnen inleveren. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Wecycle, de stichting die in Nederland de inzameling en recycling van e-waste organiseert. Met tweehonderd nieuwe inzamelpunten voor afgedankte spaarlampen bij supermarkten maakt Wecycle inleveren bij supermarkten op grote schaal makkelijk. De nieuwe inzamelpunten zijn te vinden bij alle vestigingen van Bas van der Heijden, DekaMarkt, Digros, Dirk van den Broek en MCD Supermarkten.

Drempelverlaging
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten met name supermarkten en elektronicawinkels logische plekken vinden om e-waste in te leveren. Door de komst van de 200 nieuwe inleverpunten bij supermarkten hoopt Wecycle de drempel voor het inleveren van e-waste te verlagen. Jaarlijks verdwijnt 35 miljoen kilo e-waste in de afvalbak.“De tweehonderd nieuwe inzamelpunten voor spaarlampen vormen wat ons betreft de aftrap voor een verdere uitrol bij supermarkten”, vertelt Jan Vlak, directeur van Wecycle. “Later in het jaar hopen wij dan ook meer retailers te verwelkomen.”

Aandacht voor inleveren 
Ruim 70 procent van de consumenten geeft aan gebruik te maken van een inzamelstraat als zij weten dat er één in de buurt is. Bekend maakt bemind en om die reden lanceert Wecycle vandaag haar nieuwe voorlichtingscampagne. De tv-campagne brengt de verschillende manieren om e-waste in te leveren voor consumenten in beeld. Met de campagne laat Wecycle zien dat inleveren van e-waste steeds makkelijker wordt. Een overzicht van de vele inzamelmogelijkheden, waaronder de tweehonderd nieuwe supermarkten, is te vinden op wecycle.nl/inleveren.

De hoofdrolspelers in de tv-spot zijn winnaars van een foto-actie. Dit voorjaar kon iedereen een foto van zichzelf met een apparaat uploaden. Uit de 400 inzendingen, zijn de winnaars gekozen die de hoofdrol in de tv-spot spelen.

Over het onderzoek 
Het onderzoek naar de inzamelstraten is uitgevoerd door Hamilton Bright (winkelonderzoek) en Marintel BV (online onderzoek) onder leiding van het kennis- en expertisecentrum ISMI. In het onderzoek zijn 641 consumenten en 352 shoppers in de winkel ondervraagd. Daarnaast zijn de winkelorganisaties die participeren in het inzamelsysteem gevraagd naar hun ervaringen.

Over Wecycle
Wecycle is de stichting die de inzameling en recycling van afgedankte elektrische apparaten en kapotte energiezuinige verlichting (e-waste) in Nederland organiseert. Daarnaast registreert Wecycle e-waste dat volgens de hoge kwaliteitsnormen wordt gerecycled. Wecycle is het collectieve systeem dat in opdracht van de producenten en importeurs zorgt voor verantwoorde inzameling, optimale recycling en rapportage aan overheid en samenleving. Wecycle laat ook onderzoeken uitvoeren en voert communicatiecampagnes. Wecycle werkt samen met gemeenten, kringloopbedrijven, installateurs, kinderboerderijen, winkels en consumenten. Meer informatie: wecycle.nl.